В България така
наречените "треньори на кучета" са хора, които определено са
самозванци, понаучили някоя и друга методика за обучение и изведнъж си поставят
титлите "професионален треньор", още по ангажиращото и гръмко
"зоопсихолог", "етолог", "терапевт
на поведението" и т.н.
Помествам
по-долу една схема с теми и отсреща опции да се отговори с "Да" или
"Не". Предизвиквам всеки един "треньор" да отговори: на
колко от въпросите ще може да отговори с "Да" и на колко с "Не",
ако те му бъдат поставени като изпит.
Държа да
отбележа три неща:
1. Първо, темите не са моя приумица, а са извадени от
програма за обучение на треньори на кучета.
2. Диплом за професионален специалист по поведение се
издава само на този, който може да развие всеки един въпрос и да получи положителна
оценка. Получава диплом (международно признат) за треньор на куче и като такъв,
имащ право да притежава школа за обучение.
3. За изброените по-долу теми (не съм поместил някои от
тях) СЕ УЧИ ! Курсът на обучение е 2 години !
Размислите
оставям за аудиторията!
Можете ли
да развиете следната тема:
|
Да
|
Не
|
Храносмилателна
система
|
|
|
Дихателна
система
|
|
|
Кръвоносна
система
|
|
|
Ендокринната
система
|
|
|
Отделителна
система
|
|
|
Нервна
система
|
|
|
Репродуктивна
система: женски и мъжки
|
|
|
Двигателна
система
|
|
|
Невропсихология
и биологични механизми на поведението. Структура на нервната система.
|
|
|
Основи на
генетиката
|
|
|
|
||
Ветеринарна профилактика
|
|
|
Календар на ваксиниране - според
Световната ветеринарна асоциация за дребни животни
|
|
|
Инфекциозни заболявания - Чума
|
|
|
Инфекциозни заболявания - Парвовироза
|
|
|
Инфекциозни заболявания - Кучешка
кашлица
|
|
|
Инфекциозни заболявания - Инфекциозен
кучешки хепатит
|
|
|
Инфекциозни заболявания - Бяс
|
|
|
Паразитни заболявания. Профилактика
срещу екто- и ендопаразити
|
|
|
Въздействието на болестта върху
поведението
|
|
|
Понятието болка
|
|
|
Ритми на физиологичните дейности.
Ролята на съня
|
|
|
Хормоните и тяхното действие
|
|
|
Ендокринни жлези и хормони,
синтезирани от тях
|
|
|
Влиянието на хормоните върху
поведението
|
|
|
Хипотиреоидизъм, Диабет, болест на
Кушинг
|
|
|
Най-честите нарушения на секрецията на
ендокринните жлези при кучетата
|
|
|
Хормон-зависими неопластични
заболявания
|
|
|
Разликата между кастрация и стерилизация.
Предимства и недостатъци
|
|
|
|
||
Памет, мислене, интелигентност
|
|
|
Основни понятия на бихейвиоризма -
поведение, инстинкт, желание, мотивация, мотив
|
|
|
Основни понятия на бихейвиоризма -
мотивационно напрежение, импулси, конфликт
|
|
|
Стресът като състояние на мобилизация
на целия организъм в концепцията на Сели
|
|
|
Понятието хомеостаза
|
|
|
Стратегии за оцеляване и защитни
дейности
|
|
|
Емоции - Страх, тревожност, фобия,
агресия, териториалност - биологични основи
|
|
|
|
||
Произходът на кучетата
|
|
|
Процесът на опитомяване - най-новите
изследвания
|
|
|
Теория на господството - факти и
митове
|
|
|
Концепцията за темперамент и личност.
Методи за оценка (C-BARQ, DMA)
|
|
|
|
||
Основи на психологията
|
|
|
Видове, процеси и механизми на учене. Привикване
|
|
|
Класическа и инструментална кондиция
|
|
|
Концепцията за наказание и награда
|
|
|
Позитивност и негативност на наказанията и наградите
|
|
|
Генерализиране на стимули, диференциране на стимули
|
|
|
Ритуализация и навици
|
|
|
Научена безпомощност
|
|
|
|
||
Зоосемиотици - действието на сетивата и анализ на сигналите в света на
кучетата
|
|
|
Оценка на поведението и емоционалното състояние - оценка на куче с
помощта на въпросник
|
|
|
Оценка на поведението и емоционалното състояние - наблюденията при
естествени условия
|
|
|
Оценка на поведението и емоционалното състояние - оценка на различни
породи
|
|
|
Оценка на поведението и емоционалното състояние - експертна оценка на
отделна порода
|
|
|
Използването на средства за диагностика: модел EMRA (COAPE®)
|
|
|
Използването на средства за диагностика: C-Barq въпросник
|
|
|
|
||
Правомощия, предоставени от развъдника
|
|
|
Сексуална зрялост при мъжки и женски кучета
|
|
|
Фази на цикъла на яйчниците при женските кучета
|
|
|
Продължителност на бременността при женските
|
|
|
Потвърждение за бременност
|
|
|
Раждането и фазите му
|
|
|
Предродилни симптоми
|
|
|
Причини за тежко раждане
|
|
|
Следродилни нарушения: възпаление на млечната жлеза, пролапс на вагината,
тетания, гърч
|
|
|
Заместители на млечни продукти. Процедура за отбиване на кученца
|
|
|
Социализация на кученцата
|
|
|
|
||
Стрес - анализ на стресори в ежедневието
|
|
|
Видове агресия и причини за агресия при кучетата
|
|
|
Страх, безпокойство, фобии - диагноза, причини, лечение
|
|
|
Хиперактивност - какво всъщност е това? Диагностика, причини, лечение
|
|
|
Депресия - диагноза, причини, лечение
|
|
|
Други поведенчески разстройства
|
|
|
Начини за справяне със специфични проблеми - Диагностика
|
|
|
Начини за справяне със специфични проблеми - Интервю
|
|
|
Начини за справяне със специфични проблеми - Планиране на терапията
|
|
|
Алгоритми на поведението - Поведенчески диагностичен алгоритъм BDA®
|
|
|
Общ преглед на най-честите поведенчески проблеми - решаване на проблеми
|
|
|
Анализ на случая
|
|
|
|
||
Влиянието на диетата върху поведението
|
|
|
Затлъстяване и анорексия - влияние върху поведението
|
|
|
Хранителни алергии
|
|
|
PICA, копрофагия, полифагия, полидипсия и други храносмилателни нарушения
|
|
|
Стомашно-чревно поведение - приема на храна. Неофилия и неофобия
|
|
|
Диетична манипулация
|
|
|
Добавки
|
|
|
|
||
Работа с и без кликер. Основи на оформянето на поведението. Етологични
манипулации
|
|
|
Контролирано провокиране на проблемна ситуация
|
|
|
Методът "Направи като мен"
|
|
|
Изучаване на основни команди (седни, застани, остани)
|
|
|
Използването на забавлението в изграждането на връзки с кучето
|
|
|
Контрол на социалните контакти
|
|
|
Няма коментари:
Публикуване на коментар